Close hint This page is from a former STEVENS Bikes model year (2018). These pages are meant as a service in case you have questions about equipment and geometry of older STEVENS bikes. You can pick other model years at Service – Product Years.
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Sonora ES Di2

Hmotnost 10,4 kg
Velikost  27,5" - 16" | 29" - 18", 20", 22"
Frame Carbon SL HMF
Barva Carbon Fire-Red

Pricing

doporučené VK
3 559,– €

This Is What You Get …

... when STEVENS designs a racing machine for ambitious marathon riders on big 29" wheels: A top of the line carbon monocoque frame. Partnered with components that easily take the pounding of a full racing season - from Shimano's Deore XT Di2 electronic drivetrain and the super-light Fox Step Cast suspension fork to the stylish DT Swiss wheelset. Long story short: It's the Sonora ES.

  • Fast carbon hardtail with first-class handling
  • Lightweight Fox 32 Float Step Cast suspension fork w/ lockout remote control
  • Electronic Shimano Deore XT Di2 2x11-speed gears w/ Synchro Shift
  • DT Swiss M 1900 Spline wheels w/ boost axle standard
  • Overall weight suitable for marathon racing: only 10.4 kg (23 lbs)

Technology

Shimano Di2

Systemlaufräder

Keine Schaltung beherrscht blitzschnelle Gangwechsel so zuverlässig und akkurat wie die elektronisch angesteuerten Shimano Di2-Optionen der Shimano XTR- und XT-Gruppe. Von der Feinjustierung bis hin zur gewünschten Schaltgeschwindigkeit werden sämtliche Einstellungen am Lenker-Display vorgenommen – bei der Shimano Deore XT sogar per Smartphone-App und Bluetooth-Funkübertragung.

Shimano Synchro-Shift (MTB)

Systemlaufräder

Selbst in extremsten Rennsituationen sind Di2-Schaltwerk und -Umwerfer in Sachen Präzision und Schnelligkeit nicht zu schlagen – und dank „Synchro-Shift“-Modus genügt dafür sogar nur ein Schalthebel, um eine frei programmierbare Abfolge vom kleinsten Klettergang bis Full-Speed mit „Kette rechts“ einzulegen. Bevor dabei der Umwerfer in Aktion tritt, ertönt stets ein Warnton, damit der Fahrer kurz Druck wegnehmen kann.

Boost-Standard Fork

What is right for the rear wheel is even more important at the front wheel - because steering precision matters. This is why STEVENS uses suspension forks and hubs with extra wide axle spacing for all its 29er fullies, the Whaka+ ES and the trail rocket Sonora SL. These 110mm of axle spacing are called "Boost" or "Plus" and stand for lots of added lateral stiffness plus space for extra wide studded tires.

Boost-Standard am Hinterbau

Seit dem Modelljahr 2016 entsprechen die Hinterbauten aller STEVENS-Fullys dem neuen „Boost“- oder „Plus“-Achsmaß mit 148 mm Einbaubreite – und das hat gute Gründe: Die Seitensteifigkeit des Hinterrades erhöht sich um ca. 20%, wovon vor allem die großen 29er-Laufräder profitieren. Und es wird Platz geschaffen für voluminöse Stollenreifen, die auf dem Trail mit besserer Performance und mehr Fahrspaß punkten.

Double Chamber Technology

In order to better handle the applied loads, frame main tubes and fork legs are devided into two chambers by an inner reinforcement rib. Riders of the top road bike model Ventoux and carbon MTB hardtail Sonora will benefit from this feature.

High Modulus Carbon Fibers

Only the very best materials are used for the highest quality STEVENS carbon frames - so called high modulus carbon fibres. They offer a perfect combination of maximum toughness and elasticity. This way they provide maximum lateral stiffness for best forward drive and a high amount of comfort. Result: incredibly light and enormously stiff frames.

Versatile cable routing

We keep the cable routing on our bikes as versatile as possible so you can ride your bike like you want to. There are wide and therefore easy to reach cable ports in the frame to insert either one or two cables or none at all - there are cover plugs for any of these configurations. This is also very convenient for retrofitting a dropper post.

Di2-ready

Elektronische Schaltungen haben sich am Rennrad und am Mountainbike neben den klassischen mechanischen Schaltungen längst etabliert. Bestechend schnelle und zuverlässige Gangwechsel bei minimalem Wartungsaufwand machen sich eben nicht nur bei der Tour de France oder im Cyclocross-Worldcup oder auf den Cross Country-Weltcup-Strecken bezahlt. Und genau darum sind viele Rennrad- und Mountainbikerahmen von STEVENS bereits „Di2-ready“ – sprich: für die nahtlose Integration von Akkus und Kabeln (anstelle der herkömmlichen Seilzüge) vorbereitet. Und selbst für seine edle Alfine-Nabenschaltung bietet Shimano eine Elektronik-Version an.

Tapered Steerer / Tapered Headtube

Fork shaft (or steerer tube) and head tube are tapered, meaning their diameter increases from top to bottom resulting in a conical shape. The diameter needs to be bigger at the bottom since this is where higher stress is applied - especially when the bike has a higher total weight due to luggage or an e-drive and battery. Also tapered steerers feature a smoother force transfer (like forces caused by hard braking) to the downtube than forks with a continuous 1 1/8" diameter.

QR15-Steckachse vorn

Die „15“ steht für den Achsdurchmesser, das „QR“ für „Quick Release“, also Schnellspanner – und zusammen für die funktionellste Methode, das Vorderrad in der (Feder-)Gabel zu verankern. Die Vorteile sind bestechend: hohe Steifigkeit, präzise Bremsscheiben-Positionierung und kinderleichte Bedienung. Also stattet STEVENS fast alle Mountainbikes und sogar die hochwertigsten Trekking-, Crossbikes und Pedelecs damit aus. Vor allem bei den 29“-MTBs wird sogar noch die Einbaubreite erhöht – von 100 auf 110 mm, das ist noch steifer.

Vybavení

  • einfach
  • erweitert

Chassis

Frame
Carbon SL HMF
  • Double Chamber Technology
  • Axle: QR12x148
  • Brake: postmount disc 160
  • BB: Pressfit 92
  • Front derailleur mount: direct mount (high)
  • Cable routing: intern
Přední vidlice
Fox 32 Float SC Performance
  • Step Cast technology
  • Travel: 100 mm
  • Air suspension
  • Remote Lockout
  • Tapered Steerer 1 1/8" - 1 1/2"
  • Axle: QR15x110
  • Brake: postmount disc 6"
Hlavové složení
STEVENS MTB Taper 1 1/8"-1 1/2"
  • Upper bearing cup: IS42/28.6
  • Lower bearing cup: IS52/40
Brzdy
Shimano Deore XT
  • BR-M8000
  • Hydraulic disc brake
  • Rotor: SM-RT81
  • Rotor size: 180/160 mm
  • Center-Lock

Pohon

Kliky
Shimano Deore XT
  • FC-M8000-B, 36-26 T
  • BB type: Pressfit 92 / Hollowtech II
  • Boost chain line
Přesmykač
Shimano Deore XT Di2
  • FD-M8070
  • Side-Swing
Přehazovačka
Shimano Deore XT Di2 Shadow+
  • RD-M8050-DGS
  • 11-speed
  • Direct Mount
  • Total capacity: 35 T
Řetěz
Shimano CN-HG701
Kazeta
Shimano Deore XT
  • CS-M8000
  • 11-speed
  • Combination: 11-13-15-17-19-21-24-27-31-35-40 T
Gear ratio
Zoom 27.5": 1.42 - 7.17 m, 2*11
Gear ratio
Zoom 29": 1.50 - 7.56 m, 2*11

Kola

Zapletená kola
DT Swiss M 1900 Spline
Pneumatiky
Schwalbe Rocket Ron Evolution
  • Tire size: 57-584 | 622
  • Foldable
  • Addix Speed compound
  • LiteSkin

Cockpit

Řidítka
Oxygen Scorpo
  • Width: 700 mm
  • Backsweep: 7°
  • Rise: 11 mm
  • Clamp: 31.8 mm
Představec
Oxygen Scorpo MTB
  • Handlebar clamp: 31.8 mm
  • Angle: 6°
Sedlo
Oxygen Roccia
Sedlovka
Oxygen Scorpo MTB
  • Length: 380 mm
  • Diameter: 27.2 mm
  • Insertion depth min. 100 mm
Řazení
Shimano Deore XT Di2
  • SW-M8050
Brzdové páky
Shimano Deore XT
  • BL-M8000
  • 2 finger

Data

Hmotnost
10,4 kg
Velikost
27,5" - 16" | 29" - 18", 20", 22"
Barva
Carbon Fire-Red
Laden weight
115 kg
  • Bike incl. rider, clothing and luggage
 

Testy

Logo Bike Freak-Leser-Urteil

Bike Freak-Leser-Urteil

12/2017

Durchweg sehr gute Noten etwa bei Abfahrten, bei der Wendigkeit und beim Schaltverhalten der elektronischen Shimano XT Di2. Ein alles in allem „sinnvolles Rad mit solidem Preis-Leistungsverhältnis.
Logo Schelles Marathon Bike

Schelles Marathon Bike

04/2017

The Stevens Sonora ES in its electronic version may not be cheap but it's a fast marathon mountain bike with top-shelf specs.

Geometrie

schematische Skizze eines Fahrrades mit eingezeichneten Geometrie-Messpunkten

Velikost rámu (") 16 18 20 22 Způsob měření
Wheelsize (") 27.5 29 29 29  
Délka sedlovky A1 605 627 642 652 nominální
Délka sedlovky A2 376 427 478 510 od středu šlapky k horní části sedlovky
Délka sedlovky A3 341 388 440 470 od středu šlapky k horní části horního rámu
Delka horního rámu B 584 584 598 617  
Horní rámová trubka C 595 600 620 640 do řezného bodu opěry sedadla
úhel řidítkové trubky (°) D 69 70 70 70  
úhel sedlovky (°) E 74.5 74.5 74.5 74.5  
Odstup mezi koly F 1106 1108 1123 1144  
Délka napnutí řetězu G 425 435 435 435  
Délka řidítkové trubky H 95 95 110 120  
Snížení pedálů I 53 70 70 70 vzdálenost náboje
Výška pedálů K 301 301 301 301 vzdálenost od země
Zahnutí vidlic L 44 43 43 43  
Nakloněný M 254 227 193 171 rozdíl stupně horního rámu v/h
Rádius pojezdového kola N 354 371 371 371 kolo s obručí
Výška nápravy O 714 755 787 811 od horního rámu k zemi*
Výška vidlic P 490 490 490 490 včetně řídicí sady
Odstup mezi klikou pedálu a předním kolem Q 686 676 697 718  
Reach R 433 432 448 466 center bottom bracket to center headtube, horizontal
Stack S 583 605 619 628 center bottom bracket to center headtube, vertical
Stack/Reach (1:x)   1.35 1.4 1.38 1.35 ratio stack to reach
Sedlovka Ø   27.2 27.2 27.2 27.2  
Délka přední části   60 75 90 100 střed-střed
úhel přední části (°)   6 6 6 6  
Upevnění řidítek   31.8 31.8 31.8 31.8  
Distanční podložka   8.3 + 5 + 5 + 5 + 5  
šířka řidítek   760 760 760 760  
Délka hřídele   170 175 175 175  
    16 18 20 22  

* 1/3 sedlovky odstranit

// NEVER STOP