Navigation

8X Lite Tour

Vægt 12.5 kg
Størrelser  48, 52, 55, 58, 61, 64 cm
Ramme Aluminium SL 6061 TB
Farve(r) Foggy Grey

Priser

Vejl. Udsalgspris
1 929.00 €

Highlights uanset hvor du kigger hen.

Ingen fjedring = ingen vægt. 8X Lite Tour er en sportstourer med fejfrit udstyr - Deore XT kædeudstyr, skivebremsere og Busch + Müller lys bliver alt i alt kun til 12.8 kg. Alt er gearet til at komme fremad, til toppen, til dagens destination eller bag ved horisonten. Er det for langt for dig? Ikke noget problem for denne bike.

  • Superior sports tourer with top-notch specs at only 12.5 kg (27 lbs 9 oz)!
  • Shimano Deore XT T8000: drivetrain and disc brakes
  • Super-light K1 aluminium fork w/ tapered steerer and thru-axle
  • Busch+Müller IQ-X headlight w/ 100 lux super high beam
  • Internal cable routing

Teknologi

STEVENS S-Lite Aluminium Gabel

S-Lite Aluminium Gabel

So sieht eine moderne Starrgabel heute aus: Die geraden Gabelscheiden und die Gabelkrone sind aus einem Stück geformt – das spart Schweißnähte und garantiert höchste Steifigkeit und Lenkpräzision. Vollwertige Schutzbleche und ein Lowrider-Gepäckträger lassen sich ebenso montieren wie ein eleganter Halter für den Frontscheinwerfer. Die Version mit QR15-Steckachse kann mit einem optionalen Pitlock-System besonders diebstahlsicher gemacht werden. Und dennoch wird die STEVENS S-Lite Aluminium-Gabel auf der Waage ihrem Namen vollauf gerecht.

Integrated Pannier Rack Mount dropout

In collaboration with pannier rack specialists Tubus and Racktime STEVENS' engineers have developed a dropout that also serves as an elegant pannier rack mount. It not only looks fantastic, it also ensures that forces caused by luggage or large amounts of groceries are evenly transmitted inot the frame - resulting in a more stable and safer design.

Even when you can't see the strut that connects the pannier rack to the fender - it is there. The strut runs below the fender and provides - in connection with the rack mounted to the fender - more stability and lateral stiffness.

IQ-X Scheinwerfer

Die Scheinwerfer-Modellreihe IQ-X von Busch+Müller macht es mit ihrer neu entwickelten Lichttechnologie erstmals möglich, mit einem Dynamoscheinwerfer die 100-Lux-Marke zu knacken – und das mit einer sehr breiten, weiten und homogenen Großflächen-Ausleuchtung der Straße. Die kleinere, elegantere XS-Version bringt es immer noch auf stolze 70 Lux. Für rekordverdächtig hell gleißendes Licht (150 Lux!) sorgt hingegen der IQ-X E-Scheinwerfer, den wir am Lenker unseres schnellen S-Pedelecs Triton 45 anbringen.

QR15-Steckachse vorn

Die „15“ steht für den Achsdurchmesser, das „QR“ für „Quick Release“, also Schnellspanner – und zusammen für die funktionellste Methode, das Vorderrad in der (Feder-)Gabel zu verankern. Die Vorteile sind bestechend: hohe Steifigkeit, präzise Bremsscheiben-Positionierung und kinderleichte Bedienung. Also stattet STEVENS fast alle Mountainbikes und sogar die hochwertigsten Trekking-, Crossbikes und Pedelecs damit aus. Vor allem bei den 29“-MTBs wird sogar noch die Einbaubreite erhöht – von 100 auf 110 mm, das ist noch steifer.

STEVENS Steckachs-Sicherung von Pitlock erhältlich

Steckachs-Systeme bringen mehr Seitensteifigkeit und eliminieren auch noch das letzte Risiko, dass das Laufrad zwischen Gabel und Laufrad verrutschen kann. So passen auch Bremsscheibe und -sattel immer perfekt schleiffrei zueinander. Für die Steckachs-Systeme bei STEVENS Rädern mit K1-Starrgabeln gibt es extra von Pitlock optional eine Steckachssicherung inklusive 15-mm-Steckachse aus Aluminium, Einsteckbuchse, PIT-Schlüssel und Codekarte. Alle weiteren Details auf www.pitlock.de – Artikel „Set 19 Steckachse 15 zu Stevens“.

Tapered Seat Tube

The seat tube tapers from top to bottom. At the top it fits a slim 27.2mm seatpost that offers some flex and therefore increases comfort especially when riding over rough ground. At the bottom the large diameter nicley flows into the bottom bracket shell and downtube to provide great stiffness and drivetrain efficiency.

Hydroforming

Using water or oil pressure aluminium tubes are transformed from their original round shape into their ideal shape determined by STEVENS engineers to perfectly withstand any load without any weight penalty. Riders of allround bikes and pedelecs will benefit from a better stability caused by hydroforming even when they are touring with heavy luggage.

Tapered Steerer / Tapered Headtube

Fork shaft (or steerer tube) and head tube are tapered, meaning their diameter increases from top to bottom resulting in a conical shape. The diameter needs to be bigger at the bottom since this is where higher stress is applied - especially when the bike has a higher total weight due to luggage or an e-drive and battery. Also tapered steerers feature a smoother force transfer (like forces caused by hard braking) to the downtube than forks with a continuous 1 1/8" diameter.

Triple Butted, Double Butted

Meaning a frame tube has three or two different wall thicknesses along its length. Triple butted (TB) is the usual technology with STEVENS high-quality frames.
Tubes with different wall thicknesses are optimally adjusted to certain ways of manufacturing or to withstand specific loads. Where the highest loads occur or where tubes are welded, walls are the thickest. Butted tubes allow frame weight to be lower by several hundred grams.

Smooth Welded

Additional step in welding. The first, rippled weld, typical for aluminium, is covered with a second smoother weld. This not only improves looks but also lowers the risk of notches in this spot, which makes the frames more durable.

Hydraulic Disc Brakes (Trekking)

There is no more reliable brake system than hydraulic disc brakes - that is why we strongly advice everyone, who is riding their cross, trekking- or city bike 12 months a year to choose one of our models with the „DISC“ suffix. Brake power is easy to modulate and does not fade a bit in the wet. Also the brakes are almost maintenance-free. And your local STEVENS dealer will gladly explain to you what you need to take care of when removing and re-installing a wheel

Udstyr

  • einfach
  • erweitert

Chassis

Ramme
Aluminium SL 6061 TB
  • Axle: QR10x135
  • Brake: postmount disc 6"
  • BB: BSA 68 mm
  • Front derailleur mount: clamp
  • Cable routing: internal (shifting)/external (brake)
  • Fender + rack mounts
Forgaffel
STEVENS S-Lite Aluminium
  • Tapered Steerer 1 1/8" - 1 1/2"
  • Axle: QR15x100
  • Brake: postmount disc 7"
  • Fender + rack mounts
Headset
STEVENS AH Taper 1 1/8"-1 1/2"
  • Upper bearing cup: ZS44/28.6
  • Lower bearing cup: ZS55/40
Bremser
Shimano Deore XT
  • BR-M8000
  • Hydraulic disc brake
  • Rotor: SM-RT64
  • Rotor size: 180/160 mm
  • Center-Lock

Drivetrain

Kranksæt
Shimano Deore XT Trekking
  • FC-T8000-3
  • 48-36-26 T
  • BB type: BSA 68 mm/ Hollowtech II
  • Chainguard
Forskifter
Shimano Deore XT Trekking
  • FD-T8000-HL3
Bagskifter
Shimano Deore XT Trekking Shadow
  • RD-T8000-SGS
  • 10-speed
  • Total capacity: 47 T
Kæde
Shimano CN-HG95
Kassette
Shimano CS-HG81
  • 10-speed
  • Combination: 11-12-14-16-18-20-22-25-28-32 T
Pedaler
ATB Alu Comp Reflex
Krumtapeffekt
Zoom 1.76 - 9.47 m, 3*10

Hjulsæt

Nav
Shutter Precision PL-8X | Shimano Deore XT
  • Hub dynamo (front)
Fælge
Oxygen SL-D A21
  • ETRTO: 21 x 622
Dæk
Schwalbe G-One Allround Performance
  • Tire size: 35-622
  • Foldable
  • Dual compound
  • RaceGuard
  • Reflective stripes

Cockpit

Styr
Oxygen Scorpo
  • Width: 640 mm
  • Backsweep: 9°
  • Rise: 15 mm
  • Clamp: 31.8 mm
Frempind
Oxygen Scorpo
  • Handlebar clamp: 31.8 mm
  • Angle: 6°
Sadel
Oxygen Havoc
Sadelpind
Oxygen Scorpo
  • Length: 320 mm
  • Diameter: 27.2 mm
  • Insertion depth: min. 100 mm
Skiftegreb
Shimano Deore XT
  • SL-T8000
  • 10-speed
Bremsehåndtag
Shimano Deore XT Trekking
  • BL-T8000
  • 3 finger
Lys
B+M Lumotec IQ-X T 100 Lux | Shine Evo
  • Illuminance (front): 100 lux
  • Close range light
  • Daylight function (front)
  • Stationary taillight
  • Automatic on/off
Tilbehør
Racktime Shine Evo RTA rear rack | SKS mudguards | Pletscher kickstand | Knog Oi bell
  • Kickstand mount: KSA 40
  • Rear rack mount: RTA

Data

Vægt
12.5 kg
Størrelser
48, 52, 55, 58, 61, 64 cm
Farve(r)
Foggy Grey
Till. totalvægt
130 kg
  • Bike incl. rider, clothing and luggage
 

Test rapporter

Logo Macht Asphalt - zu Traumstraßen

Macht Asphalt - zu Traumstraßen

06/2016

Conclusion: The STEVENS 8X Lite Tour is one of the most suitable bikes for short trips and long-distance traveling.
Logo Auffällig sportlich

Auffällig sportlich

05/2016

STEVENS 8X Lite Disc Tour indeholder god teknologi og udstyr af høj kvalitet til en fornuftig pris.
Logo TrekkingBIKE: Ausgezeichneter Citycrosser

TrekkingBIKE: Ausgezeichneter Citycrosser

04/2015

STEVENS 8X Disc Lite Tour er superb: Sporty men afslappet siddeposition, agile men stabi køreegenskaber. Den giver god komfort på grund af smarte tricks.

Geometri

schematische Skizze eines Fahrrades mit eingezeichneten Geometrie-Messpunkten

Stelhøjde (cm) 48 52 55 58 61 64 Målemetode
Saddelrørslængde A1 588 613 635 664 689 695 Nominel
Saddelrørslængde A2 480 520 550 580 610 640 Krankmidte til overk. Saddelrør
Saddelrørslængde A3 415 455 485 515 545 575 Krankmidte til overk. Overrør
Overrørslængde B 542 551 565 578 590 602  
Overrør vandret C 567 576 590 605 615 625 til skæringspunkt saddelpind
Kronrørsvinkel (°) D 71 71 71.5 72 72 72  
Saddelrørsvinkel (°) E 72.5 72.5 72.5 72 72 72  
Hjulafstand F 1048 1058 1067 1071 1081 1098  
Kædestiverlængde G 445 445 445 445 445 445  
Kronrørslængde H 130 155 175 200 225 240  
Krankforsænkning I 65 65 65 65 65 65 Afstand til navhøjde
Krankhøjde K 283 283 283 283 283 283 Afbstand til jorden
Gaffelfrembøjning L 45 45 45 45 45 45  
Slope M 160 146 139 138 133 111 Overrør niveauforskel v/h
Radius hjul N 348 348 348 348 348 348 Med dæk
Overrørshøjde O 735 767 793 820 847 867 Overkant overrør til jorden*
Gaffelhøjde P 412 412 412 412 412 406 Inkl. bundkoppen
Afstand forhjul-krank Q 612 621 630 635 644 659  
Reach R 390 392 399 400 403 410 Vandret fra krank til kronrør
Stack S 560 584 605 631 655 661 Lodret fra krank til kronrør
Stack/Reach (1:x)   1.44 1.49 1.52 1.58 1.63 1.61 Forhold fra Stack til Reach
Saddelpind Ø   27.2 27.2 27.2 27.2 27.2 27.2  
Frempindslængde   90 100 100 110 120 130 Midte-midte
Frempindsvinkel (°)   6 6 6 6 6 6  
Styrspænd   31.8 31.8 31.8 31.8 31.8 31.8  
Spacerudstyr   23.2 + 10 + 10 + 5 + 5  
Styrbredde   640 640 640 640 640 640  
Pedalarmslængde   170 170 175 175 175 175  
    48 52 55 58 61 64  

* 1/3 væk fra saddelrøret

// NEVER STOP